O lodi

Plavba probíhá na plachetnici o délce 11-16m podle počtu lidí v posádce. Loď obsahuje 3-5 kajut, kuchyňku s plynovým sporákem (2 plotýnky a trouba), lednicí s mrazákem, dřezem s baterií, dále pak salon (hlavní místnost v podpalubí) a koupelnou (WC, sprcha, umyvadlo). Počet koupelen je různý podle typu a délky lodě.

Loď je vybavena vestavěným motorem a tak se v případě slabého / žádného větru pluje na motor. Motor se taktéž využívá pro přístavní manévry v marině.

Loď je vybavena jednou nebo dvěma nádržemi na pitnou vodu o objemu zpravidla 300 litrů. Teplá voda je k dispozici díky vestavěnému bojleru, který se nahřívá vodou chladícího systému motoru.

Standardně je na lodi elektrický rozvod o napětí 12V, jehož zdrojem jsou akumulátory. Při nastartovaném motoru jsou akumulátory dobíjeny díky alternátoru. V momentě stání v přístavu u mola se loď připojí na 230V, jsou tedy k dispozici standardní elektrické zásuvky a zároveň se dobijí akumulátory. Pokud není loď připojená na 230V, tak jednoznačnou prioritu na čerpání el. energie mají systémy lodi (navigační systémy, lednice, osvětlení lodě) + zařízení kapitána. Doporučuji s sebou tedy vzít dostatečné množství power banek.

Kajuty jsou vybaveny postelí pro 2 lidi, skříňkami, zásuvkou 230V (není pravidlem). Součástí vybavení kajuty je ložní prádlo pro 2 osoby. Doporučuji proto vzít si s sebou ještě jeden ručník. V každé kajutě je taktéž část lodních systémů (kohouty či ventily od vody, plynu, hlavní vypínač el. energie apod.), proto je potřeba udržovat v kajutě určitý pořádek, aby se k těmto komponentům dalo v případě potřeby dostat.

Kuchyňka je vybavena plynovým sporákem s dvěma plotýnkama a troubou. Celý sporák visí na pantech a umožňuje tedy vaření za plavby v náklonu. Součástí kuchyňky je lednice s mrazákem (určen především pro rychlé nachlazení nápojů), dvěma dřezy a jednou baterií. K dispozici je veškeré kuchyňské vybavení a nádobí. Kvalita nabroušení nožů není valná a tak doporučuji vzít alespoň jeden kvalitní nůž z domu, případně alespoň brousek. Pro milovníky kávy doporučuji vzít i např. dripper včetně filtrů, mlýnek na kávu, apod.

Koupelna obsahuje WC, sprchu a umyvadlo. WC je splachováno mořskou vodou, proto je třeba nejdříve vodu načerpat z moře a následně spláchnout. Podle typu lodi se obsah toalety buď vypumpuje přímo do moře, případně se vypumpuje do speciální nádrže a následně se nádrž vypouští. V žádném případě není možné do toalety házet toaletní papír, vlhčené ubrousky a jakýkoli další obsah, neboť trubky odpadu jsou úzké, navíc obsah toalety rozmělní „šnek“ a těmito materiály by se záchod ucpal (a následně musel rozebrat a vyčistit). Toaletní papír se standardně hází do igelitového pytle. Podle typu lodě mohou být záchody s ručním pumpováním nebo s automatickým. Více o obsluze si ukážeme až na místě. Co se týče sprchy, na lodi se obecně vodou šetří, proto se sprchuje zřídka a krátkodobě. Primárně se využívají sprchy v marinách či městech (pokud je možnost). Jestliže se bude námořník sprchovat na lodi, tak je nutné (z důvodu umístění podlahy po hladinou moře) použít elektrickou pumpu k odsátí vody. V každé koupelně je k dispozici příslušné tlačítko pro tento účel. Pro omytí těla od mořské vody je k dispozici sprcha na zádi lodi.

O denním režimu

Plavby se pořádají zpravidla na týdenní bázi vždy od soboty do soboty.

V den příjezdu se přebere loď, provede se zabydlení, seznámení se s lodí, bezpečnostní školení a nákup zásob. Dle časových možností se vypluje buď tentýž den odpoledne / večer nebo další den ráno po snídani.

Zpravidla první, kdo vstane, postaví vodu na kávu a čaj. Podle domluvy část posádky připraví snídani. Po snídani se provede úklid nádobí a příprava lodě k vyplutí (zajištění věcí proti pádu a rozbití, uzavření oken atd.). Vyplutí předchází informace skippera o postupu vyplutí, rozdání úkolů a pozic posádce. Během dne se zastavíme na koupání, k obědu se připraví něco rychlého, lehkého (salát, polévka či jen něco „na zob“). Po podvečerním zakotvení (dle domluvy budeme nocovat buď na kotvě, bojce nebo u mola v nějakém městečku) se buď uvaří večeře na lodi nebo se dojde do nějaké konoby na místní speciality. Večerka není nijak dána, ale je třeba brát ohled na skippera, aby si po celém dni řádně odpočal a připravil se na další den.

V případě stání u mola bereme ohled na posádky vedlejších lodí a snažíme se nerušit. S narůstající hladinkou alkoholu je to však více a více nemožné. :))) Na lodi si pak dáváme pozor – stěny lodí jsou z tenké překližky a tak je slyšet skutečně vše! 

Loď se vrací do domovské mariny zpravidla v pátek do 17hodin, kdy se následně loď předává zpět charterové společnosti. Poté je možnost na lodi přespat do soboty, opustit ji do 9 hodin a následně vyjet zpět do ČR. Někdo volí variantu opuštění lodě a vyjetí do ČR již v pátek večer.

O plavbě na motor / plachty

V případě plutí na motor se nevyžaduje žádná součinnost posádky vyjma obecného sledování okolí a případného upozornění skippera na potenciální nebezpečí (cizí předmět ve vodě, plavec, potápěč, jiná loď apod.)

V případě plutí na plachty je třeba dbát zvýšené opatrnosti zejména v případě náklonu lodě, kdy se posádka zdržuje na návětrném boku lodě (to je ten, který je „nahoře“), jednak se tím snižuje riziko pádu do vody a hlavně se váhou posádky snižuje úhel náklonu (tzv. vyvažování lodě), což sníží odpor lodě vůči vodě a zrychlí plavbu. Na lodi se taktéž pohybujeme po návětrné straně. Pokud je slabý vítr nebo se pluje na motor, posádka se různě povaluje po lodi, opaluje se a je víceméně volný režim. 

V každém případě platí pravidlo „jedna ruka pro mě, druhá pro loď (práci)“. Jednoduše řečeno, vždy se jednou rukou něčeho držím, abych minimalizoval riziko pádu.

Alkohol

Alkohol na lodi není vyloženě zakázaný, avšak konzumace pouze v přiměřeném množství. Pokud skipper rozhodne o prohibici, posádka musí toto rozhodnutí respektovat.  Samozřejmě to udělá jen v případě pochyb o bezpečnost plavby či lidí.

Cestovní pojištění

Jachting se v naprosté většině pojišťoven řadí k rizikovým sportům a tak je třeba se na rizikový sport připojistit. Nespoléhejte na to, že se Vám nic nestane nebo že to uhrajete na standardní pojištění. Dbejte na to při sjednávání pojištění .

Co s sebou

Na lodi jsme limitování místem a tak není vhodné (a ani potřebné) brát s sebou půlku šatníku. Není vhodné se balit do kufrů, lepší rozhodně sportovní tašky. Pokud poplujeme v létě, bude nám stačit pár triček, spodní prádlo, nějaké lepší oblečení na večer, pro jistotu nepromokavou bundu a kalhoty. Nutností je ochrana hlavy (kšiltovka, klobouk, kulich), ochrana rukou při práci s lany (rukavice, vždy několik párů beru s sebou), očí (sluneční brýle) a nohou (boty do vody, croksy, boty s pevnou, ideálně bílou, podrážkou). Dále s sebou powerbanky, nabíječku na tel, svítilnu, čelovku a nezapomeneme na léky! Vhodné je také přibalit si špunty do uší. Skippera předem informuje o případných alergiích či zdravotních obtížích.